01.02.2023

Alles wat je moet weten als vrachtwagenchauffeur

Hoe ziet een dag in het leven van een vrachtwagenchauffeur er nu uit? Het lukte ons niet om deze vraag in één keer te beantwoorden dus besloten we er een uitgebreid antwoord op te geven. Lees hier wat je allemaal moet weten als er een carrière als vrachtwagenchauffeur op je staat te wachten.

Hoe word ik vrachtwagenchauffeur?

De eerste stap richting jouw job als vrachtwagenchauffeur is het halen van je rijbewijs. Afhankelijk van het type vrachtwagen die je verkiest, haal je het rijbewijs C of CE. Je hoeft dus geen specifieke opleiding gevolgd te hebben.

Eens je dit op zak hebt, ga je verder met het halen van de medische schifting en vakbekwaamheid. Die laatste kan je wel bekend in de oren klinken als code 95 en is verplicht voor de meeste professionele C of CE bestuurders. De vakbekwaamheid moet je om de 5 jaar herhalen. Een medische schifting, of rijgeschiktheidsattest, is verplicht voor iedere C of CE chauffeur.

Als je jouw droomjob vond tussen onze vrachtwagenchauffeur vacatures, beschik je dus bij je kandidatuurstelling over het rijbewijs. De aanvullende opleidingen, medische schifting en vakbekwaamheid, kunnen via Tecjobz behaald worden.

Wat is het verschil tussen een C of CE chauffeur?

Een vrachtwagenchauffeur C kiest voor een vaste vrachtwagen. Een CE chauffeur kan dan weer een oplegger aan zijn/haar vrachtwagen koppelen. Denk hierbij aan een dieplader, zeecontainers, tankoplegger… CE is een aanvulling op het C-rijbewijs.

Hoeveel uren mag een vrachtwagenchauffeur rijden?

Rond de rij- en rusttijden van C en CE chauffeurs zijn heel wat regels. Zo moet je dagelijks rust nemen en ben je beperkt hoeveel uur je rijdt per dag. We hebben alles mooi opgelijst:

Een vrachtwagenchauffeur mag maximaal 9 uur per dag rijden, twee keer per week mag je tot 10 uur gaan. Dit slechts één keer per twee weken; Als C of CE chauffeur mag je maximaal 4 uur en 30 minuten aan één stuk rijden. Hierna volgt een verplichte pauze van 45 minuten; Deze pauze mag ook ingedeeld worden in twee pauzes: één pauze van min. 15 minuten en één pauze van min. 30 minuten; Per week mag je maximaal 56 uren rijden. De chauffeur mag, verdeeld over twee weken, maximaal 90 rijuren hebben; Binnen een periode van 24 uur, moet elke vrachtwagenchauffeur minstens 11 uur rust nemen. Opnieuw kan de chauffeur kiezen om dit in één deel te nemen of op te splitsen in twee delen.

Wat doet een vrachtwagenchauffeur?

Uiteraard is een heel groot deel van de job het land (of verder) doorkruisen. Dat je graag op baan moet zijn om vrachtwagenchauffeur te worden, is dan ook geen staatsgeheim. Toch is het beroep veelzijdiger dan de meeste mensen denken. Je bent bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor:

De technische controle van je vrachtwagen, zoals bandenspanning; Je vracht veilig en wel op de bestemming brengen, waaronder de correcte ladingzekering (bv. spanbanden); En het favoriete werkje van vele vrachtwagenchauffeurs: de nodige administratie in orde brengen.

Oog voor detail, ordelijk zijn en verantwoordelijkheidszin zijn dan ook drie termen die je als vrachtwagenchauffeur moet beheersen. Wat voor velen klinkt als een eentonige job, is achter de schermen een enorm gevarieerd beroep. Naast de variatie in taken, kan je ook kiezen welk type vrachtwagen je het liefst bestuurt.

Wat moet ik kunnen als vrachtwagenchauffeur?

Wie veel onderweg is, moet stressbestendig zijn. Aangevuld met de nodige flexibiliteit heb je heel wat potentieel om C/CE chauffeur te worden. Daarnaast is een goede vrachtwagenchauffeur zich bewust van zowel zijn eigen veiligheid als dat van de andere weggebruikers.

Als vrachtwagenchauffeur maak je deel uit van het transport bij jouw werkgever. Ondanks alle vrachtwagenchauffeurs vaak over dezelfde kam geschoren worden, is er wel degelijk heel veel verschil in het soort vervoer. Je kan buitenlandse ritten doen, ritten waarbij je heen en terug rijdt of waar er verschillende tussenstops gepland staan. Naast het soort ritten, kan je dan ook weer ongelofelijk breed gaan in het soort oplegger waarmee je rijdt. Plateau, dieplader, kipper, afzetcontainers, tankoplegger… Noem maar op.

Hoe weet ik welk type vrachtwagen het best bij mij past?

Niet enkel het rijbewijs heeft een onderscheiding (C en CE). Wie (een beetje) thuis is in de vrachtwagenwereld, weet dat er heel veel verschillende soorten opleggers en aanhangwagens bestaan. Bij Tecjobz zoeken we chauffeurs met kippers tot diepladers en alles er tussenin.

Om te weten waar jij nu het liefst mee rijdt, kies je best eerst de sector waarin je wil terechtkomen. Heb je een voorliefde voor landbouw, maar is een schuifgordijn niets voor jou? Dan ga je bijvoorbeeld best voor een kipper. Of klop gewoon even aan bij onze experts en we zoeken samen naar de gepaste uitdaging 😉